cdcd_logo_albastru

Educația pentru dezvoltare este unul dintre domeniile strategice ale politicii de cooperare pentru dezvoltare a României. România acordă importanță strategică educației pentru dezvoltare, lucrând în primul rând să-și educe proprii cetățeni, experți și practicieni, pentru a asigura o bună înțelegere a valorilor și nevoilor țărilor partenere și pentru a asigura profesionalismul și eficiența livrării de programe de cooperare pentru dezvoltare. În acest sens, în calitate de coordonator al politicii României de cooperare pentru dezvoltare, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a dezvoltat parteneriate și a finanțat proiecte pentru a atinge aceste obiective. Cele mai multe dintre activitățile relevante pentru această temă sunt proiectele și inițiativele pe care RoAid le implementează în parteneriat cu actorii non-publici. În afară de educația pentru dezvoltare, totuși, participarea tinerilor la problemele și inițiativele globale este în general slabă în România și nu există informații despre învățarea non-formală privind sensibilizarea față de problemele globale, campaniile de informare orientate către tineret pe probleme globale, voluntariatul ecologic.

9.1 Context General

  1. Concepte
  2. Interesul tinerilor privind problemele globale

Concepte

România a devenit stat donator de asistență oficială pentru dezvoltare (ODA) în 2007, după ce a aderat la Uniunea Europeană. Politica sa de cooperare pentru dezvoltare este coordonată în relație cu politica externă a României. După cum se menționează în Strategia națională privind politica internațională de cooperare pentru dezvoltare adoptată în 2006, politica de cooperare pentru dezvoltare a României constă în sprijinirea cetățenilor din țările în curs de dezvoltare, inclusiv țările cu venituri mici și mijlocii. În calitate de membru UE, România poate acorda asistență pentru dezvoltare țărilor și teritoriilor menționate în lista OCDE-CAD a țărilor beneficiare ODA atât prin eforturile bilaterale orientate spre cooperarea pentru dezvoltare, cât și prin aderarea la eforturile UE în domeniu. Obiectivul general al politicii de cooperare pentru dezvoltare a României este de a sprijini eforturile țărilor partenere de a-și implementa propriile strategii naționale de dezvoltare.

Educația pentru dezvoltare este unul din domeniile strategice ale politicii de cooperare pentru dezvoltare a României. România lucrează pentru a-și educa propriii cetățeni, experți și practicieni, pentru a asigura o bună înțelegere a valorilor și nevoilor țărilor partenere și pentru a furniza programe eficiente de cooperare pentru dezvoltare. Educația pentru dezvoltare vizează grupuri și indivizi, tineri și adulți, juniori și experți în domeniu, utilizând metode și instrumente specifice fiecărui grup țintă.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) este principala instituție responsabilă cu gestionarea și implementarea politicii naționale de cooperare pentru dezvoltare.

Interesul tinerilor privind problemele globale

Nu există studii/informații disponibile privind interesul tinerilor pentru problemele globale.

9.2 Organizare și guvernanță

  1. Organizare
  2. Cooperare trans-sectorială

Organizare

Actori principali

Autoritatea guvernamentală responsabilă este Ministerul Tineretului și Sportului prin Direcția Relații Internaționale, Relația cu Parlamentul și Marketing, în parteneriat cu RoAid și Ministerul Afacerilor Externe. Activități în acest domeniu desfășoară și Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, prin Programul Erasmus +.

În domeniul relațiilor internaționale, Direcţia Relaţii Internaţionale, Relaţia cu Parlamentul şi Marketing are următoarele responsabilități:

  1. elaborează calendarul de relaţii internaţionale în domeniu şi îl supune spre aprobare ministrului;
    fundamentează şi transmite spre avizare Direcţiei Politici Economice proiectul de buget aferent calendarului de relaţii internaţionale:
    3.  întocmeşte programele vizitelor oficiale în România ale delegaţiilor străine invitate de minister la nivel de ministru, secretari de stat şi subsecretar de stat precum şi documentaţia aferentă şi le supune spre aprobare ministrului;
    4.  pregăteşte documentaţia necesară privind participarea la acţiunile incluse în calendar, pc care o supune spre aprobare ministrului;
    5.  formulează propunerile, aprobate de către Ministerul Tineretului şi Sportului, către Ministerul Afacerilor Externe privind includerea în acordurile interguvernamentale a unor prevederi privind colaborarea în domeniu:
    6.  se preocupă de diversificarea relaţiilor de colaborare bilaterală şi multilaterală;
    7.organizează acţiuni dc reprezentare a României, în baza aprobării ministrului:
    8.   asigură legătura şi corespondenţa cu Ministerul Afacerilor Externe, cu alte ministere şi cu misiunile diplomatice ale României din alte ţări sau ale altor ţări în România, cu aprobarea ministrului, inclusiv în ceea cc priveşte deplasarea delegaţiilor oficiale române la competiţiile internaţionale;asigură relaţia cu instituţiile abilitate ale statului în legătură cu documentele diplomatice, consulare, ele.;
    9.     perfectează încheierea de acorduri de colaborare, protocoale cu alte instituţii şi organisme internaţionale cu atribuţii în domeniile tineretului şi sportului;
    10.  asigură reprezentarea Ministerului Tineretului şi Sportului la grupurile de lucru europene şi internaţionale, în organizaţii şi organisme europene şi internaţionale, guvernamentale şi neguvernamentale în domeniile de activitate ale Ministerului Tineretului şi Sportului;
    11.   asigură transpunerea în plan naţional a orientărilor de politică europeană în domeniile tineretului şi sportului;
    12.   susţine candidatura României pentru organizarea competiţiilor internaţionale prin misiunile diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe.
    13.   asigură documentaţia, aprobată de către ministru, pentru angajarea cheltuielilor necesare participării la acţiunile în domeniul tinerelului şi sportului organizate la nivel internaţional şi urmăreşte realizarea acestora;
    14.   monitorizează şi evaluează modul de realizare a acţiunilor incluse în calendarul relaţiilor internaţionale;
    15.  asigură traducerea corespondenţei internaţionale a Ministerului Tineretului şi Sportului în limitele dc competenţă ale personalului din subordine;
    16.   elaborează propuneri privind strategia de dezvoltare a relaţiilor internaţionale în domeniul tineretului şi sportului, de cooperare cu structurile din domeniul tineretului aliniere la strategiile şi politicile de tineret din Uniunea Europeană, Consiliul Europei şi O.N.U., în colaborare cu direcţiile de specialitate;
    17.   elaborează şi prezintă ministrului şi/sau altor factori de decizie, sinteze privind relaţiile internaţionale;
    18.  pregăteşte materiale pentru şedinţele comisiilor mixte de colaborare sportivă şi de tineret cu alte ţări şi pentru convorbirile conducerii Ministerului Tineretului şi Sportului cu delegaţii sau reprezentanţi ai organizaţiilor sportive şi de tineret naţionale sau internaţionale;
    19.     pregăteşte documentaţia necesară privind participarea reprezentanţilor Ministerului Tineretului şi Sportului la acţiunile organizate, la conferinţe sportive europene, la alte acţiuni şi reuniuni sportive internaţionale, urmărind transpunerea în practică a concluziilor şi documentelor adoptate;
    20.   urmăreşte şi realizează acţiuni de reprezentare a României în organizaţii şi organisme europene şi internaţionale, guvernamentale şi neguvernamentale şi contribuie la promovarea relaţiilor federaţiilor sportive româneşti cu federaţiile sportive internaţionale;
    21.  prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, ţine legătura cu misiunile diplomatice ale României în străinătate pentru promovarea delegaţiilor oficiale sportive ale României la acţiuni internaţionale;
    22.    menţine legătura cu misiunile străine ale altor ţări acreditate în România. în scopul desfăşurării în condiţii optime a acţiunilor internaţionale cu participarea reprezentanţilor sportului românesc, precum şi al celor din domeniul tineretului;
    23.   asigură furnizarea legislaţiei europene din domeniul tineretului şi sportului şi a tuturor documentelor cerute de conducerea Ministerului Tineretului şi Sportului, elaborate de organismele internaţionale în cele două domenii de activitate;
    24.    asigură programul de perfecţionare profesională a personalului din direcţie, conform propunerilor înaintate Direcţici Juridic, Contencios şi Politici de Personal;
    25.  elaborează, derulează şi implementează proiecte şi programe interne şi internaţionale stabilite şi aprobate de către ministru şi organizează activităţi de profil cu caracter naţional şi internaţional, asigurându-se în accst fel participarea directă şi pe bază de reciprocitate la manifestări similare peste hotare;
    26.   gestionează fonduri publice şi fonduri atrase de la organisme finanţatoare interne şi/sau internaţionale, pe care le alocă pentru susţinerea proiectelor naţionale şi/sau internaţionale de tineret şi sport, cu respectarea condiţiilor de finanţare impuse de către legislaţia în vigoare;
    27.   participă la implementarea de proiecte finanţate din fonduri structurale sau alte fonduri europene în care Ministerul Tineretului şi Spoitului este beneficiar;
    28.   îndeplineşte şi alte sarcini ce i se repartizează, prin ordin al ministrului, în conformitate cu atribuţiile direcţiei şi cu respectarea legislaţiei în vigoare.
    29. perfectează încheierea de acorduri de colaborare, protocoale cu alte instituţii şi organisme internaţionale cu atribuţii în domeniile tineretului şi sportului;
    30. asigură reprezentarea Ministerului Tineretului şi Sportului la grupurile de lucru europene şi internaţionale, în organizaţii şi organisme europene şi internaţionale, guvernamentale şi neguvernamentale în domeniile de activitate ale Ministerului Tineretului şi Sportului;
    31. asigură transpunerea în plan naţional a orientărilor de politică europeană în domeniile tineretului şi sportului;
    32. susţine candidatura României pentru organizarea competiţiilor internaţionale prin misiunile diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe.

RoAid este Agenția Internațională pentru Dezvoltare și contribuie la eforturile globale de reducere a sărăciei extreme și susținerea unor instituții democratice mai puternice în țările în curs de dezvoltare. RoAid este Agenția Internațională de Cooperare pentru Dezvoltare a României, care reunește activitatea instituțiilor publice românești, a societății civile și a sectorului privat în eforturile globale de reducere a sărăciei extreme și de sprijinire a instituțiilor democratice mai puternice din țările în curs de dezvoltare. Prin RoAid, România urmărește:

  • să promoveze și să sprijine pacea și securitatea, dezvoltarea democratică și societatea civilă;
  • să contribuie la atenuarea efectelor negative ale dezastrelor și conflictelor armate;
  • să contribuie la îmbunătățirea înțelegerii problemelor de dezvoltare internațională, a interdependenței țărilor în curs de dezvoltare și a eforturilor depuse pentru soluționarea acestor probleme atât în România, cât și în alte țări;
  • să-și extindă sprijinului pe termen lung pentru dezvoltarea economică și socială durabilă.

Ministerul Afacerilor Externe coordonează programul de cooperare pentru dezvoltare al României, RoAid, și își stabilește cadrul legal și strategic. De asemenea, MAE gestionează un buget special alocat finanțării proiectelor și programelor de dezvoltare, contribuțiilor esențiale la organizațiile internaționale, acțiunilor umanitare și activităților de educație pentru dezvoltare.

Actorii non-publici care iau parte la elaborarea politicilor, programelor sau acțiunilor legate de contribuția tinerilor la procesele globale de elaborare a politicilor

Câteva dintre ONG-urile din România activează în domeniul dezvoltării internaționale sunt:

1.       Global Shapers Community Romania: este o rețea de Hub-uri dezvoltate și conduse de tineri excepționali în ceea ce privește potențialul lor și dorința lor de a aduce o contribuție comunităților în care activează. Comunitatea Global Shapers este una dintre cele mai mari comunități multi-stakeholder și este susținută de Forumul Economic Mondial. Shapers sunt persoane foarte motivate care au un mare potențial pentru viitoarele roluri de conducere în societate. Acestea sunt selectate pe baza realizărilor lor, a potențialului de conducere și a angajamentului de a face diferența. Prin intermediul Global Shapers Community, Shapers beneficiază de oportunități de a se conecta cu rețeaua globală de Global Shapers și cu alte comunități ale Forumului Economic Mondial și de a reprezenta vocea tineretului la evenimentele Forumului Economic Mondial. Shapers sunt uniți printr-o dorință comună de a canaliza energia și entuziasmul extraordinar al membrilor în construirea unei lumi mai pașnice.

2.       Ashoka – sprijină activitatea membrilor asociației Ashoka, care operează cu rețeaua locală pentru a îmbunătăți cerințele-cadru pe care trebuie să le îndeplinească antreprenorii sociali, un ecosistem în care pot să înflorească factorii de schimbare, un mediu în care există un cadru de reglementare accesibil, în care activitatea celor care produc schimbarea are o mai mare vizibilitate. De asemenea, antreprenorii sociali, prin rețeaua Ashoka, beneficiază de sprijin și know how, de parteneriate strategice, coaching, mijloace financiare, idei și angajament.

3.        FOND – La data de 16 octombrie 2006 a avut loc adunarea de constituire a Federaţiei. În anul 2006, 34 de organizaţii neguvernamentale din România, incluzând câteva dintre cele mai importante organizaţii din ţară, implicate în activităţile TRIALOG, au pus bazele Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Dezvoltare (FOND). În prezent FOND însumează 37 de organizaţii. Încă din anul 2006 FOND a organizat traininguri de consolidare a activităţii membrilor de a acţiona în acest domeniu, ele vizând atât informarea organizaţiilor, dar şi instruirea cu privire la scrierea de proiecte şi derularea acţiunilor de conştientizare a publicului român.În perioada 2008-2009 a fost implementat proiectul “Development Cooperation in Romania: Building FOuNDation for Policy Work” ce şi-a propus crearea şi dezvoltarea instrumentelor prin care organizaţiile membre să se implice din ce în ce mai activ în domeniul cooperării pentru dezvoltare, precum şi îmbunătăţirea colaborării cu autorităţile publice din România şi organizaţii internaţionale active în domeniu. Au fost organizate seminarii de informare, un training de policy şi advocacy pentru membri şi a fost lansată lucrarea de cercetare E rândul nostru să ajutăm: România şi cooperarea pentru dezvoltare internaţională, ce a adus în discuţie perspectiva actuală şi cea din timpul perioadei comuniste referitoare la ajutorarea ţărilor sărace şi în curs de dezvoltare.Un eveniment important ce a devenit deja o tradiţie pentru FOND este Forumul ONG din Regiunea Mării Negre. Acesta a fost lansat în anul 2008 la iniţiativa Grupului de Lucru Moldova-Georgia şi a devenit o oportunitate pentru organizaţiile neguvernamentale din bazinul Mării Negre dar şi pentru actorii statali de a dezvolta parteneriate durabile în această regiune.În anul 2010 FOND a organizat trei evenimente împreună şi cu sprijinul financiar al Ministerului român al Afacerilor Externe: Forumul ONG România – R. Moldova (3-6 mai)Şcoala Română de Dezvoltare (24-27 iunie) şi Forumul ONG de la Marea Neagră. Primul a avut drept scop îmbunătăţirea comunicării şi a cooperării între ONG din România şi cele din R. Moldova pentru a defini o agendă comună şi priorităţi de acţiune. Şcoala Română de Dezvoltare a devenit un eveniment anual ce îşi propune crearea unui spaţiu de dezbateri despre provocările politicii de cooperare pentru dezvoltare şi crearea de noi parteneriate cu actori relevanţi. FOND a organizat de asemenea o serie de acţiuni de informare în rândul cetăţenilor şi a tinerilor în mod deosebit. Prin proiectul “Fii cetăţean global! Ia atitudine împotriva sărăciei extreme” am urmărit conştientizarea tinerilor cu privire la rolul lor în acest demers. Educaţia pentru Dezvoltare este o componentă importantă a strategiei FOND, aceasta a derulat şi continuă să realizeze astfel de activităţi. Celebrarea Zilei Africii, organizarea Seminarului Naţional pe tema educaţiei globale/pentru dezvoltare sunt doar câteva din acţiunile ce au avut loc.FOND colaborează îndeaproape cu organizaţii din ţară şi străinătate, cu instituţii publice şi experţi internaţionali. Încă de la înfiinţarea sa, Federaţia a colaborat cu Ministerul de Externe (MAE), au avut loc consultări privind elaborarea cadrului legislativ a politicii de cooperare pentru dezvoltare. MAE a alocat o parte din fondurile de asistenţă pentru dezvoltare pentru diverse programe derulate de agenţii ONU, Banca Mondială şi Organizaţia Mondială a Comerţului, precum şi pentru programe de asistenţă în Serbia, Georgia şi Republica Moldova, evenimente, prin intermediul Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare în România – PNUD.

4.       FDSC – Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile a implementat, în perioada ianuarie 2010- decembrie 2012, proiectul Enhancing Development Education in Central-Eastern European Countries. Proiectul a fost co-finanțat de Comisia Europeană și a fost derulat în parteneriat cu alte ONG-uri din Austria, Grecia, Ungaria, Cehia și Bulgaria. Inițiativa a avut ca scop creșterea gradului de conștientizare a importanței dezvoltării internaționale și a educației la nivel mondial. În cadrul proiectului, educatorii, profesorii, reprezentanții ONG-urilor și autoritățile publice, tinerii și grupurile de tineri, reprezentanții mass-media au beneficiat de formare în domeniul  și s-au familiarizat cu Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului.

Cooperare trans-sectorială

Ministerul Tineretului și Sportului și Ministerul Afacerilor Externe cooperează în cadrul Programului Delegat de Tineret al României la ONU. Programul a început în România în 2006, cu sprijinul Ministerului Tineretului și Sportului și al Ministerului Afacerilor Externe. România este unul dintre cele 36 de state membre ale ONU care susțin această inițiativă care urmărește formarea tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani pentru a se implica în forurile decizionale cele mai înalte și pentru a-și sprijini apoi implicarea în diferite activități din țara lor de origine. Pentru mandatul anului 2017/2018, cei doi participanți selectați reprezintă interesele tinerilor din România în cadrul Organizației Națiunilor Unite atât la cea de-a 71-a sesiune a Adunării Generale din New York din octombrie, cât și la activitatea Comisiei pentru dezvoltare socială din februarie 2018. Pe lângă aceste activități, cei doi reprezentanți se vor consulta cu tinerii din România pe teme legate de agenda evenimentelor, se vor implica în evenimente de tineret și vor organiza întâlniri și proiecte cu alți tineri români pentru a promova Agendei Naționale de Dezvoltare a Națiunilor Unite alte priorități pentru tineret.

9.3 Schimburi între tineri și factorii de decizie politică în probleme globale 

1. Schimburi pe probleme globale cu factorii de decizie la nivel național

2. Schimburi pe probleme globale cu factorii de decizie politică la nivel internațional 

Schimburi de probleme globale cu factorii de decizie la nivel național

Nu există informații disponibile cu privire la schimbul de chestiuni globale cu factorii de decizie la nivel național.

Schimburi de probleme globale cu factorii de decizie politică la nivel internațional

Nu există informații disponibile cu privire la schimbul de chestiuni globale cu factorii de decizie politică la nivel internațional.

9.4 Creșterea gradului de conștientizare pe probleme globale

1. Învățare formală, non-formală și informală

2. Campanii de informare orientate către tineri pe teme globale

3. Furnizorii de informații

4. Inițiative-cheie

Învățare formală, non-formală și informală

Învățare formală

Saptamana Educatiei Globale SEG este un eveniment de conștientizare la nivel european care are loc anual în educația formală și non-formală în întreaga Europă. Primul eveniment care a avut loc în 1999 și a fost lansat de Centrul Nord-Sud și s-a axat pe reducerea sărăciei și a excluziunii sociale. Centrul a invitat toate Statele Membre ale Consiliului Europei să participe la SEG și a invitat educatorii și cursanții să exploreze activitățile de educație pentru cetățenia globală.  SEG abordează aspecte legate de diversitate și inegalitate la nivel local și global.

Învățare non-formală

Nu sunt disponibile informații privind inițiativele de învățare non-formală având ca tematică educația globală.

Sprijin pentru Educatori

Nu sunt disponibile informații privind inițiativele de  formare a educatorilor având ca tematică educația globală.

Învățare informală

Nu sunt disponibile informații privind inițiativele de învățare informală având ca tematică educația globală.

Campaniile de informare orientate către tineri privind problemele globale

Nu există informații disponibile privind campaniile de informare orientate către tineri pe probleme globale.

Furnizori de informații

Nu există informații disponibile pentru furnizorii de informații privind sensibilizarea față de problemele globale.

Inițiative-cheie

Cu excepția Programului Delegat la ONU, nu există informații disponibile cu privire la alte inițiative-cheie de sensibilizare cu privire la problemele globale.

9.5 Voluntariat ecologic și combaterea consumului excesiv

1. Voluntariat ecologic

2. Combaterea consumnului excesiv

Voluntariat ecologic

Nu există informații privind acest tip de initiative.

Combaterea consumului excesiv

Nu există informații privind acest tip de initiative.

9.6 Activitatea intercontinentală pentru tineret și cooperarea pentru dezvoltare

  1. Cooperarea intercontinentală în domeniul tineretului
  2. Activitățile de cooperare pentru dezvoltare Cooperarea intercontinentală în domeniul tineretului

Nu există informații privind cooperarea intercontinentală în domeniul muncii pentru tineri.

Activitățile de cooperare pentru dezvoltare

RoAid este Agenția Internațională pentru Dezvoltare pentru Dezvoltare din România, care contribuie la eforturile globale de reducere a sărăciei extreme și susținerea unor instituții democratice mai puternice în țările în curs de dezvoltare. În vederea dezvoltării în continuare a resurselor umane în domeniul cooperării pentru dezvoltare, MAE a sprijinit proiectul TI-RO-DEV, în scopul creșterii capacităților studenților masteranzi din România în domeniu. Prin proiect au fost organizate mai multe ateliere, programe de mentorat și conferințe. Proiectul a fost implementat de ARCADIA Universitățile sunt, de asemenea, un partener activ în promovarea educației pentru dezvoltare și sensibilizare și implicare activă în dezvoltarea internațională.

 9.7 Dezbateri și reforme curente

România se angajează să pună în aplicare Obiectivele de Dezvoltare Durabilă la nivel național și va revizui Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă pentru integrarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă. Strategia revizuită se va concentra pe sprijinirea includerii persoanelor cu dizabilități, a tineretului și a femeilor în politicile de dezvoltare. Eradicarea sărăciei necesită oportunități decente de angajare, iar prevenirea și eradicarea excluziunii sociale necesită politici de coeziune socială.

Sectiuni